میدان ببین یا للعجب
می لرزد از جولان او
دشمن زمین گیرش شود
از گردش چشمان او
از هر نفس بی حب او بیگانه ام بیگانه ام
عقلم چنین قد میدهد
دیوانه ام دیوانه ام
کارم بود یارم بود
او شور گفتارم بود
زان دم که گفتم یا علی
زهرا خریدارم بود
حیدر مدد حیدر مدد ای ساقی کوثر مدد
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین علیه السلام
تیرش بسان صاعقه
تیغش چه غوغا می کند
عالم همه گوید علی
او ذکر زهرا می کند
یک سو تمام خصم دین
یک سو تک و تنها علی
وقتی به میدان می رود
گوید خدا هم یا علی
مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت میکند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.
این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.
ویکی شیعه
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
«يُؤتى بِالرَّجُلِ مِن اُمَّتي يَومَ القِيامَةِ وما لَهُ مِن حَسَنَةٍ تُرجى لَهُ الجَنَّةُ ،
فَيَقولُ الرَّبُّ تَعالى : أدخِلوهُ الجَنَّةَ ، فَإِنَّهُ كانَ يَرحَمُ عِيالَهُ».
«در روز رستاخيز ، مردى از امّت مرا مى آورند ، در حالى كه هيچ كار نيكى كه به سبب آن ،
برايش اميد بهشت برود ، ندارد ؛ امّا خداوند متعال مى فرماید :
«او را به بهشت ببريد ؛ چرا كه به خانواده اش مهر مى ورزيد».»
تاريخ بغداد، ج 2 ص 330 الرقم 819
@khodaye_khabir
#غائب_حاضر
برروی زمین و آسمان ها و کرات
در بین مناجات و تمام کلمات
زیبا تر از این دعا ندیده است کسی
بر خاتم انبیاء محمد صلوات