« مباهله؛ سند افتخار شیعهپیامک عید غدیر خم و آیات قرآن در خطبه غدیر »

پیامک عید غدیر خم (عید ولایت) و فضایل علی (ع) در خطبه غدیر

پیامک عید غدیر خم (عید ولایت) و فضایل علی (ع) در خطبه غدیر

  دوشنبه 29 شهریور 1395 23:09, توسط خبیر   , 267 کلمات  
موضوعات: مناسبتهای ماه قمری, روز شمار, گالری تصاویر, جلوه ها, عید غدیر خم, فضایل علی(ع) در خطبه غدیر

حدیث غدیر را ۱۱۰ نفر از صحابه رسول الله(ص) و همچنین، ۸۰ نفر از تابعین به صورت متواتر نقل کرده‌اند و به همین جهت می‌توان گفت خطبه غدیر به لحاظ سندی بسیار محکم است.

رسول الله(ص) در روز عید بزرگ غدیر مطرح کرد که فضایل علی(ع) در قرآن بیش از آن است که من بشمارم و تمام سخنان ایشان در خطبه غدیر نشان می‌دهد که پیامبر(ص) از کلمه ولایت معنای دیگری غیر از دوستی را مد نظر داشته‌اند.

تکرار نام امام علی(ع) در خطبه غدیر نشان تأکید بر ولایت حضرت است.

به‌عنوان مثال در خطبه غدیر نقل شده که علی(ع) دارای صفت صبر و شکر است، علی(ع) اوامر خدا را انجام داده و نواهی را ترک می‌کند، علی(ع) برادر من است، من نبی و علی(ع) وصی است و این‌گونه فضیلت‌های ایشان تبیین شده است.

علاوه بر تکرار نام امام علی(ع)، حدود ۲۰۰ مرتبه به شکل ضمیر، اسم اشاره و توصیف از امام علی(ع) یاد شده است.

نمی‌توان پذیرفت که رسول الله(ص) ۱۲۴ هزار نفر از مسلمانان را منتظر نگه‌داشتند و فرمودند آنانی که جلوترند برگردند و منتظر باشید تا کسانی که نرسیده‌اند، ملحق شوند تا بفرمایند هر کس که من دوست او هستم علی دوست اوست.

از طرف دیگر باید به این نکته اشاره داشت که رابطه خویشاوندی امام علی(ع) با رسول الله(ص) به عنوان پسر عمو و داماد خود نشان دوستی میان ایشان است و نیازی به تأکید مجزا در روز غدیر خم نداشته است.

مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بر اساس گفته امام خمینی(ره) ولایتی که در غدیر مطرح است به معنای حکومت است نه اینکه صرفاً یک مقام معنوی برای حضرت باشد.

علی مولا


فرم در حال بارگذاری ...

ای خدایی که از احوال ما در هر زمان وهر مکان آگاهی الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا. خدایا :مرا یک چشم بهم زدن به خودم وا مگذار یا خبیر یا علیم

موضوعات

جستجو

تدبر

آیه قرآن